Tips voor een fijne zwangerschap

Handige tips

  • Meld je direct bij ons aan en laat je begeleiden door een verloskundige die luistert naar jullie wensen en ideeën.
  • Slik tot 10 weken zwangerschap dagelijks foliumzuur.
  • Slik gedurende de hele zwangerschap 10 mg vitamine D.
  • Slaap genoeg! Een zwangerschap kan best veel energie nemen, het is daarom belangrijk dat je veel en genoeg slaapt. Luister naar je lijf.
  • Blijf voldoende bewegen en eet gezond.
  • Regel dingen op tijd, bekijk hier een aantal dingen die je moet gaan regelen.
  • Maak een geboorteplan, dit kan je helpen om alvast over de bevalling na te denken en alles duidelijk voor jezelf en je partner op een rijtje te zetten.

Leestips

  • De folder “Zwanger” van het RIVM
  • Boeken met informatie over de bevalling, zoals bijvoorbeeld:
    - ‘Zwanger', door Anja de Grient Dreux e.a.
    - 'Veilig bevallen', door B. Smulders en M. Croon
    - 'Bevallen en opstaan', door J. Spanjer e.a..
  • Wanneer je precies wilt weten wat er per zwangerschapsweek gebeurd, kun je de Orfeus App voor zwangere vrouwen downloaden. Vraag ons om inloggegevens.

Meer lezen? Bekijk al onze handige folders hier.

Tips voor de partner

Vrouwen die net zwanger zijn, kunnen naast fysieke klachten zoals misselijkheid, ook mentaal beïnvloed worden door hormonen. Ze voelen zich anders dan anders en kunnen zich door de hormonen kwetsbaar voelen. Vaak gaat dit vanzelf over rond de 14e week van de zwangerschap. Wees daarom extra lief voor haar.